“Χριστουγεννιάτικες Ιστορίες” στην οικία Κατακουζηνού

Αγορά εισιτηρίων

Μία έξτρα παράσταση την Κυριακή 17/12
για τις “Χριστουγεννιάτικες Ιστορίες”
στην Οικία Κατακουζηνού!!!

Οι 4 παραστάσεις 8, 9, 15 & 16 Δεκεμβρίου είναι sold out!

Σας ευχαριστούμε!

***

Μία λογοτεχνική, θεατρική και μουσική βραδιά, για μικρούς και μεγάλους. Ένα Χριστουγεννιάτικο ταξίδι, με όχημα διηγήματα σπουδαίων Ελλήνων λογοτεχνών από τις αρχές του 1800 έως τα μέσα του 20ου αιώνα, στον ιστορικό χώρο της Οικίας Κατακουζηνού, στο κέντρο της Αθήνας.

Η εορταστική ατμόσφαιρα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς πάντοτε συγκινούσε και αποτελούσε πηγή έμπνευσης για τους σπουδαιότερους των Ελλήνων λογοτεχνών. Μετά από έρευνα, συγκεντρώθηκαν πολύτιμα δείγματα της ελληνικής λογοτεχνίας τα οποία σκιαγραφούν το πνεύμα των ελληνικών Χριστουγέννων. Κείμενα των Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, Στέφανου Δάφνη, Ναπολέοντα Λαπαθιώτη, Κώστα Ουράνη, Κώστα Παρορίτη, ζωντανεύουν ξανά υπό την ευρηματική σκηνοθετική ματιά του Θοδωρή Τσαπακίδη, μεταφέροντας το κοινό στις μέρες των εορτών, δύο αιώνες πριν.

Τρεις λαμπερές ηθοποιοί, η Ελπίδα Τοπάλογλου, η Μαρία Ρήγα και η Μαρία Μπαταγιάννη, ενδεδυμένες υπό την επιμέλεια του εξαιρετικού μόδιστρου Βασίλη Μπαρμπαρίγου, διαβάζουν και δραματοποιούν τα Χριστουγεννιάτικα διηγήματα, ενώ η Βέρα Χατζηπαπά συνοδεύει τα αναγνώσματα με τις μαγευτικές νότες του πιάνου. Σύγχρονα, κλασικά αλλά και παραδοσιακά ακούσματα κοσμούν την εορταστική ατμόσφαιρα και παρασέρνουν τους καλλιτέχνες σε χορευτικούς στροβιλισμούς με έμπνευση από την ελληνική παράδοση, την εποχή του μεσοπολέμου και τις δεκαετίες του ’70-’80.

Τα έθιμα, η μαγεία, η συγκίνηση, η πίστη, η ελπίδα, η προσδοκία της ειρήνης, της αδελφοσύνης, της αγάπης αλλά και η αντιφατική ανθρώπινη φύση, αποτέλεσαν τον καμβά αναγνωσμάτων που διαχρονικά μάς συγκινούν, μας αγγίζουν και μας συνδέουν με τα πλούσια αποθέματα της λαϊκής μας παράδοσης.

Η διάρκεια της παράστασης είναι 70 λεπτά.

Το θέαμα είναι κατάλληλο για ενήλικες, και παιδιά άνω των 10 ετών.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Τσαπακίδης
Έρευνα / Σύλληψη: Ελπίδα Τοπάλογλου
Κοστούμια: Βασίλης Μπαρμπαρίγος
Μουσική / Στο πιάνο: Βέρα Χατζηπαπά
Χορογραφίες: Ελπίδα Τοπάλογλου

Διαβάζουν, χορεύουν και τραγουδούν οι ηθοποιοί:
Μαρία Μπαταγιάννη, Μαρία Ρήγα, Ελπίδα Τοπάλογλου

Παραγωγή: BLANDA ΑΜΚΕ

Ημέρες και ώρες παράστασης:
Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου 2023
Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2023
Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2023
Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2023
Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2023

Ώρα Έναρξης: 20:30

Αγορά εισιτηρίων:

https://www.more.com/theater/christmas/xristougenniatikes-istories/

Grippe Morale | Μαρία Κάλλας: τελευταία πράξη

Κράτηση θέσης

Ανήμερα των γενεθλίων της κορυφαίας υψιφώνου όλων των εποχών, το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου, η Ομάδα Παραστατικών Τεχνών προΤΑΣΗ παρουσιάζει -σε πρώτη δημόσια ανάγνωση- το νέο έργο του Δημήτρη Φοινίτση «Grippe Morale – Μαρία Κάλλας: τελευταία πράξη» στην Οικία Κατακουζηνού, με την Ολύνα Ξενοπούλου στον κεντρικό ρόλο.

Ξημερώματα 16ης Σεπτέμβρη 1977. Η Μαρία Κάλλας αποτραβηγμένη στο παρισινό διαμέρισμά της, διανύει τις τελευταίες ώρες της ζωής της. Μια ένδοξη ζωή παρελαύνει -αποσπασματικά- εμπρός μας μέσα από γνωστά και άγνωστα στιγμιότυπα ενός πολυκύμαντου βίου, εμποτισμένα με ισχυρότατες δόσεις μυθοπλασίας. Δίχως ίχνος νοσταλγίας, η Μαρία μονολογεί απευθυνόμενη στον (αόρατο) Toy, τον αγαπημένο της τετράποδο φίλο -τον «μόνο πιστό» όπως επισημαίνει. Ξεφυλλίζει τα βιβλία συνταγών που -επί χρόνια- διατηρούσε μανιωδώς, σιγοψιθυρίζει το αγαπημένο της τραγούδι από την «πιο γλυκιά ελληνική φωνή» που της χάρισε δώδεκα δίσκους όταν τη συνάντησε στα ωραία (πρώτα) χρόνια του Ωνάση, διαβάζει (στα ιταλικά) ποιήματα που της αφιέρωσε ο Παζολίνι, στρώνει το τραπέζι για λίγους κι εκλεκτούς φίλους ώσπου η πραγματικότητα να μπερδευτεί ολότελα με το χθες και η κατάρρευση να της στερήσει τον λόγο. Μια ασυνήθιστη ζωή σε μια συνηθισμένη νύχτα. Την τελευταία πριν την προδώσει -μια για πάντα!- η καρδιά της.

Η συγγραφική βούληση επικεντρώνεται σε μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση της ηρωίδας και όχι σε άλλη μια στείρα βιογραφία επάνω σε εξόχως προβεβλημένα γεγονότα της ζωής της Κάλλας. Εστιάζει στα «μικρά» και τα «ελάχιστα» μιας καθημερινότητας με την πατίνα της απέραντης μοναξιάς που την διακατείχε ως τέλους.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Κείμενο – σκηνοθετική επιμέλεια: Δημήτρης Φοινίτσης
Διαβάζει η ηθοποιός Ολύνα Ξενοπούλου
Εικαστικό έργο: Ηλιάνα Μπάρδη
Επικοινωνία: Γιώτα Δημητριάδη

Για κρατήσεις θέσεων παρακαλούμε πολύ να τις κλείνετε με τον ακόλουθο τρόπο:

Συμπληρώστε τον αριθμό εισιτηρίων καθώς και τα στοιχεία σας. Με την αποστολή θα λάβετε ένα επιβεβαιωτικό email με τα στοιχεία σας καθώς και τον αριθμό εισιτηρίων που έχετε κλείσει.
Σε περίπτωση που κάποια παράσταση έχει εξαντληθεί δεν θα μπορέσετε να προχωρήσετε σε αγορά εισιτηρίων.
Τέλος για την διευκόλυνση σας για κάθε παράσταση αναγράφουμε και τις διαθέσιμες θέσεις που έχουν μείνει.

Προσθέστε το info@katakouzenos.gr στις επαφές σας και μην παραλείψετε να ελέγξετε το φάκελο ανεπιθύμητης αλληλογραφίας. Εάν δεν λάβετε σχετικό email με τα στοιχεία της κράτησης σας εντός 24 ωρών παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας.

Σας ευχαριστούμε

ΚΡΑΤΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Διαθέσιμες θέσεις: 0

Επιλεγμένη ημερομηνία και ώρα
Σάββατο, 2/12 | Ώρα: 21:00 - 23:00

Τα εισιτήρια έχουν εξαντληθεί.

Άβυσσος

Mία διαδραστική διάλεξη-εργαστήριο με τον Ρωμανό Γεροδήμο
Κράτηση θέσης

Η Οικία Κατακουζηνού φιλοξένησε την Άβυσσο – ένα βιωματικό ταξίδι
στον κόσμο των συναισθημάτων και της επικοινωνίας με τον Ρωμανό Γεροδήμο.
 
Συζητήθηκαν διάφορα θέματα όπως “Τι μας κάνει βίαιους; Τι προκαλεί τον φόβο και τον θυμό μας; Πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τον αυτοέλεγχό μας;
Πώς συνδέονται οι έμφυλοι ρόλοι με τη βία;
Και τι σχέση έχει η ντροπή με όλα αυτά;
 
Πώς εκφράζεται ο κύκλος ντροπής-βίας στο μυαλό, στο σώμα, στο σπίτι, στην οικογένεια, στον εργασιακό χώρο, στο σχολείο, στην τέχνη, στον δημόσιο χώρο
και το αστικό τοπίο, στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, στην πολιτική, στις διεθνείς σχέσεις;”
 
Σε αυτήν την διάλεξη, ο Ρωμανός Γεροδήμος παρουσίασε τα βασικά ευρήματα της πενταετούς έρευνας του με αφορμή και την πρόσφατη δημοσίευση του συλλογικού τόμου που επιμελήθηκε (‘Interdisciplinary Applications of Shame/Violence Theory: Breaking the Cycle’, Palgrave Macmillan 2022).
 
Η διάλεξη είχε χαρακτήρα διαδραστικού εργαστηρίου στο οποίο, μέσα από σειρά ερωτημάτων και ατομικών δημιουργικών δράσεων, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να αναρωτηθούν, να σκεφτούν, να προβληματιστούν και  να συνεισφέρουν και να μοιραστούν με τους άλλους τη δική τους γνώση και εμπειρίες και να ζωγραφίσουν πώς αντιλαμβάνονται τη ντροπή και πώς το αντίδοτό της.
 
Από την ψυχανάλυση στο θέατρο, και από την αρχιτεκτονική στην πολιτική επικοινωνία, η θεωρία της ντροπής μας δίνει ένα πολύτιμο ερμηνευτικό εργαλείο, ένα αντικλείδι με το οποίο μπορούμε να ξεκλειδώσουμε όχι μόνο τα όσα συμβαίνουν στον κόσμο ή στους άλλους, αλλά κυρίως τα όσα συμβαίνουν μέσα μας.
 
___________
 
 
Ο Ρωμανός Γεροδήμος είναι Καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής και Επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο του Bournemouth στη Μεγ. Βρετανία και στην Ακαδημία του Σάλτσμπουργκ για τα ΜΜΕ και την Παγκόσμια Αλλαγή. Εκτός από τη διδασκαλία και την έρευνα του, έχει γράψει και σκηνοθετήσει ταινίες μικρού μήκους (όπως το Essence: Η Ουσία στη Ζωή, 2018) και ντοκιμαντέρ (Αποτροπή, 2020).
Από τις Εκδόσεις Παπαδόπουλος κυκλοφορεί το βιβλίο του
«Ανταποκρίσεις από τον 21ο αιώνα». Γράφει στην Athens Voice.
 
_________
 
Ευχαριστούμε θερμά την Καθημερινή και τον Δημήτρη Ρηγόπουλο 
για το ακόλουθο άρθρο:
 
https://www.kathimerini.gr/opinion/562362415/stin-avysso-tis-ntropis/
 
__________________
 
Λόγω του μεγάλου ενδιαφέροντος το σεμινάριο
θα επαναληφθεί τον Ιούνιο
 
τις ακόλουθες ημέρες:
 
 Σάββατο 10 Ιουνίου και ώρα 15:00-18:00
&
Παρασκευή και ώρα 16 Ιουνίου 19:00-22:00
 
για 45 άτομα τη φορά
 
Είσοδος
 20 ευρώ (κανονικό)
10 ευρώ (φοιτητές, άνεργοι)

 

«Μια μοναδική βραδιά με τον εξαιρετικό Roman Gerodimos! Μιλήσαμε για την ταπείνωση τη ντροπή, το θυμό και τη βία που προκαλεί. Σχεδιάσαμε ο καθένας μας το πως βλέπουμε τη ντροπή τη συζητήσαμε και αναλογιστήκαμε τον φόβο, την ενοχή, το λόγο που θυμώνουμε, το φόβο της μοναξιάς, της απώλειας του εαυτού μας, του ελέγχου του σώματος, την υπέρμετρη φιλοδοξία που τρέφεται από την ντροπή.

Στο τέλος καταλήξαμε πως η αυτοεκτίμηση, η δημιουργικότητα, το να έχεις επιλογές και να μπορείς να νοιώθεις εμπιστοσύνη και τελικά η συγχώρεση αρχικά απέναντι στον εαυτό σου είναι τα αντίδοτα στον φαύλο κύκλο της ντροπής και της βίας. Κλείσαμε με μια ακόμα ζωγραφιά που κάναμε για το ποιο είναι το αντίδοτο της ντροπής.»
 
«Απολαυστικό! Ευχαριστούμε»

«Ενώ στην αρχή αντιμετώπισα τη διαδικασία του σεμιναρίου με καχυποψία και αμηχανία, [στη συνέχεια] ένιωσα ασφάλεια και αποδοχή. Αυτό για μένα είναι επίτευγμα»

«Γνώση, κατανόηση, λύτρωση. Ευχαριστώ πολύ!»

«Κατανόησα την έννοια της ντροπής και τη σύνδεση της με τον φόβο, τα όρια της, και αισθάνομαι πιο ελεύθερη και δυνατή στη διαχείριση της»

«Τώρα θα μπορούσα να αποδώσω κι άλλα κίνητρα στη συμπεριφορά που με πληγώνει. Σας ευχαριστώ»
 

«Νομίζω ότι θα ξεκλειδώσει ενδογενή και εξωγενή θέματα που αντιμετωπίζω»

«Μου έδωσε τροφή μεγάλων σκέψεων για τις επόμενες συνεδρίες με τον ψυχαναλυτή μου. Ευχαριστώ πολύ!»

Αυτά είναι μερικά απ’τα τελικά σχόλια επισκεπτών στην «Άβυσσο».

Για κρατήσεις θέσεων παρακαλούμε πολύ να τις κλείνετε με τον ακόλουθο τρόπο:

Συμπληρώστε τον αριθμό εισιτηρίων καθώς και τα στοιχεία σας. Με την αποστολή θα λάβετε ένα επιβεβαιωτικό email με τα στοιχεία σας καθώς και τον αριθμό εισιτηρίων που έχετε κλείσει.
Σε περίπτωση που κάποια παράσταση έχει εξαντληθεί δεν θα μπορέσετε να προχωρήσετε σε αγορά εισιτηρίων.
Τέλος για την διευκόλυνση σας για κάθε παράσταση αναγράφουμε και τις διαθέσιμες θέσεις που έχουν μείνει.

Προσθέστε το info@katakouzenos.gr στις επαφές σας και μην παραλείψετε να ελέγξετε το φάκελο ανεπιθύμητης αλληλογραφίας. Εάν δεν λάβετε σχετικό email με τα στοιχεία της κράτησης σας εντός 24 ωρών παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας.

Σας ευχαριστούμε

 

ΚΡΑΤΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Για να συνεχίσετε επιλέξτε την ημερομηνία που σας ενδιαφέρει
Δεν υπάρχουν διαθέσιμες εκδηλώσεις

Παρθεναγωγείο Βόλου- ένα σχολείο μέσα στη ζωή και τη φύση

Δραματοποιημένη αφήγηση με χάρτινες φιγούρες,κούκλες, αντικείμενα,για νεανικό και ενήλικο κοινό στην οικία Κατακουζηνού.
Κράτηση θέσης

“…Ό,τι δυσφημίστηκε και κατηγορήθηκε σε αυτή τη δίκη
αναγνωρίζεται σήμερα ως εθνική ανάγκη και κατοχυρώνεται
με νομοθετικά μέτρα”. (Η Δίκη του Ναυπλίου – Στενογραφημένα πρακτικά)

Αγαπητοί φίλοι της Οικίας Κατακουζηνού
Με χαρά σας ανακοινώνουμε μια ξεχωριστή δράση
για έναν σπουδαίο παιδαγωγό τον Αλέξανδρο Δελμούζο
που στοχοποιήθηκε για την πολύτιμη προσφορά του
όπως συμβαίνει συχνά στους ανθρώπους
που υπηρετούν ένα σπουδαίο όραμα.
Σας καλούμε σε αυτό το συναρπαστικό ταξίδι.
Ταυτότητα εκδήλωσης
Ημερομηνίες
Πέμπτη 22 Ιουνίου
Παρασκευή 23 Ιουνίου
Τρίτη 27 Ιουνίου
Τετάρτη 28 Τουνίου
Πέμπτη 29 Ιουνίου

Ώρα
19:00-20:00
Είσοδος
12 ευρώ και 10 ευρώ μειωμένο
Μαθήτριες ΑΔΠ
Τα γεγονότα της δραματοποιημένης αφήγησης “Παρθεναγωγείο Βόλου – ένα σχολείο μέσα στη ζωή και τη φύση” εκτυλίσσονται στις αρχές του 20ου αιώνα, τότε δηλαδή, που επιχειρείται για πρώτη φορά η εφαρμογή των αρχών του εκπαιδευτικού δημοτικισμού στη Μέση Εκπαίδευση.

Στην παράσταση παρουσιάζονται σε ελεύθερη απόδοση αποσπάσματα από την αλληλογραφία του πρωτοπόρου παιδαγωγού, Αλέξανδρου Δελμούζου, με προσωπικότητες των αρχών του 20ου αιώνα και με τη μετέπειτα σύζυγό του Φροσύνη, καθώς και αποσπάσματα από τα πρακτικά της Δίκης του Ναυπλίου.

Στις αρχές του 20ου αιώνα, με αφορμή τη μετάφραση του Ευαγγελίου και της Ορέστειας στη δημοτική, σημειώνονται στην Αθήνα αιματηρά επεισόδια που εντείνουν την πολιτικοποίηση του γλωσσικού ζητήματος.

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1908, στον Βόλο, ο διανοούμενος γιατρός και εμπνευστής του Ανώτερου Δημοτικού Παρθεναγωγείου, Δ. Σαράτσης, προτείνει τη διεύθυνση του σχολείου στον νεαρό, τότε, εκπαιδευτικό Αλ. Δελμούζο. Εκείνος, τολμά να εφαρμόσει ένα καινοτόμο, για την εποχή του, μαθητοκεντρικό παιδαγωγικό σύστημα. Δίνει έμφαση στη νεοελληνική πραγματικότητα, τις φυσικο-μαθηματικές επιστήμες, την τεχνική εκπαίδευση, την παρατήρηση στη φύση, τα γαλλικά…. Παράλληλα, δε διστάζει να χρησιμοποιήσει τη δημοτική γλώσσα στη σχολική τάξη.
Η λειτουργία του ΑΔΠ δεν αργεί να διχάσει την κοινωνία του Βόλου.
Στο ήδη ταραγμένο κλίμα της εποχής, το σχολείο θα κλείσει με διάφορες αφορμές, τον Μάρτιο του 1911, τρία χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας του.
Τον Απρίλιο του 1914, ο ιδρυτής του σχολείου, Σαράτσης και ο διευθυντής του,
ο «εθνικός» παιδαγωγός όπως τον απεκάλεσαν αργότερα, Δελμούζος, παραπέμπονται σε δίκη στο Ναύπλιο. Μάρτυρες υπεράσπισης είναι, μεταξύ άλλων, πολίτες του Βόλου και οι καθηγητές του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ν. Πολίτης
και Χρ. Τσούντας, με συνήγορο υπεράσπισης τον νομικό συνάδελφο τους και μετέπειτα ακαδημαϊκό, Κ. Τριανταφυλλόπουλο. Μάρτυρες κατηγορίας είναι, μεταξύ άλλων, πολίτες του Βόλου με πρωτοστάτες τον Επίσκοπο της περιοχής και τον διευθυντή της εφημερίδας του Βόλου Κήρυξ. Το δικαστήριο θα κηρύξει αθώους όλους τους κατηγορουμένους και θα επιβάλλει τα έξοδα της δίκης εις βάρος του Δημοσίου.
Το δίτομο έργο «Το Παρθεναγωγείο του Βόλου» του Χαράλαμπου Γ. Χαρίτου
(εκδ. Ιστορικό Αρχείο Ελληνικής Νεολαίας-Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, 1989), είναι η ιστορική πηγή στην οποία κυρίως βασίστηκε το κείμενο της παράστασης μαζί με τα στενογραφημένα πρακτικά της Δίκης του Ναυπλίου (1915).
Κατηγορούμενοι και Συνήγοροι
Στην παράσταση ακούγονται μουσικά αποσπάσματα από έργα των:
M. Καλομοίρη, F. Mendelssohn, M. Monk, F. Schubert, R. Schumann, A. Vivaldi.
Σκηνοθεσία-δραματουργική επεξεργασία, εμψύχωση, κούκλες
Φαίη Τσίτου
Σκηνικά-φώτα, κούκλες, βοηθός σκηνοθέτη
Βασίλης Μπουνάτσος
Ρόλοι (ηχογραφημένες φωνές)
Αλέξανδρος Δελμούζος:
Γιάννης Καραούλης
Μαθήτρια από το Βόλο, μαθήτριες του ΑΔΠ, η κοινωνία & ο τύπος του Βόλου:
Ευσταθία Τσαπαρέλη
Πηνελόπη Δέλτα, μαθήτριες του ΑΔΠ, η κοινωνία & ο τύπος του Βόλου:
Γιώτα Φέστα
Δ. Σαράτσης, Γ. Δροσίνης, Ι. Δραγούμης, πατέρας μαθήτριας:
Στέφανος Μπαρμπαλίας
Aξιωματικός, Ν. Πολίτης
Γιάννης Μπαρμπαλιάς
Εισαγωγή
Βασίλης Μπουνάτσος, Φαίη Τσίτου
Οι δύτες ασχολούνται με την τέχνη του κουκλοθέατρου από το 2003 και μελετούν τη χρήση της στην εκπαίδευση και το μουσείο, σε συνδυασμό με μεικτές θεατρικές τεχνικές. Έχουν παρουσιάσει παραστάσεις για εφήβους & ενήλικες (Η Βουτιά, Simultané, Παρθεναγωγείο Βόλου-Ένα σχολείο μέσα στη ζωή και τη φύση) σε παιδιά δημοτικού και οικογένειες (ΤΗΛΕ τῆλε tele) σε θεατρικούς χώρους, μουσεία και σε φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Η ομάδα με τη σημερινή της σύνθεση (Φαίη Τσίτου, μουσειοπαιδαγωγός-κουκλοπαίχτρια και Βασίλης Μπουνάτσος, ηλεκτρονικός – κουκλοπαίχτης), υλοποιεί επίσης εκπαιδευτικά προγράμματα και εργαστήρια για παιδιά και εκπαιδευτικούς
Στοιχεία επικοινωνίας:
ftsitou@gmail.com / 6973746809

Για κρατήσεις θέσεων παρακαλούμε πολύ να τις κλείνετε με τον ακόλουθο τρόπο:

Συμπληρώστε τον αριθμό εισιτηρίων καθώς και τα στοιχεία σας. Με την αποστολή θα λάβετε ένα επιβεβαιωτικό email με τα στοιχεία σας καθώς και τον αριθμό εισιτηρίων που έχετε κλείσει.
Σε περίπτωση που κάποια παράσταση έχει εξαντληθεί δεν θα μπορέσετε να προχωρήσετε σε αγορά εισιτηρίων.
Τέλος για την διευκόλυνση σας για κάθε παράσταση αναγράφουμε και τις διαθέσιμες θέσεις που έχουν μείνει.

Προσθέστε το info@katakouzenos.gr στις επαφές σας και μην παραλείψετε να ελέγξετε το φάκελο ανεπιθύμητης αλληλογραφίας. Εάν δεν λάβετε σχετικό email με τα στοιχεία της κράτησης σας εντός 24 ωρών παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας.

Σας ευχαριστούμε

 

ΚΡΑΤΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Για να συνεχίσετε επιλέξτε την ημερομηνία που σας ενδιαφέρει
Δεν υπάρχουν διαθέσιμες εκδηλώσεις

Διεθνή Ημέρα Μουσείων 2023

Μια συζήτηση "για Μουσεία και Χώρους Πολιτισμού φιλικούς προς την Άνοια"
Κράτηση θέσης

Αγαπητοί φίλοι της Οικίας Κατακουζηνού

Με χαρά σας ανακοινώνουμε πως θα συμμετέχουμε στη Διεθνή Ημέρα Μουσείων 2023 που έχει θέμα είναι «Μουσεία, Αειφορία και Ποιότητα Ζωής».
Τα μουσεία αναδεικνύοντας την πολιτιστική και την φυσική κληρονομιά, καθώς και τη σύγχρονη δημιουργία, συμβάλλουν ουσιαστικά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής.

Όπως επισημαίνεται στο ψήφισμα του ICOM «Για τη βιωσιμότητα και την υλοποίηση της Ατζέντας του 2030, Μεταμορφώνοντας τον κόσμο μας» (Κιότο 2019), τα μουσεία μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση ενός βιώσιμου μέλλοντος μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων, εκθέσεων, τοπικών δράσεων και έρευνας.

Το 2023 η Διεθνής Ημέρα Μουσείων θα επικεντρωθεί στα παρακάτω θέματα που περιλαμβάνονται στους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών:
Στόχος 3 – Παγκόσμια υγεία και ποιότητα ζωής
Στόχος 13 – Δράση για την κλιματική αλλαγή
Στόχος 15 – Ζωή στη Γη: προστασία της βιοποικιλότητας

Με το θέμα του φετινού εορτασμού το ICOM επιθυμεί να αναδείξει τον ρόλο και τη δύναμη των μουσείων να συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων της αειφορίας και της βελτίωσης της ποιότητας ζωής του κοινωνικού συνόλου.

Η οικία Κατακουζηνού θα συμμετέχει με την παρουσίαση ενός πολύ χρήσιμου οδηγού που δημιούργησε ώστε τα Μουσεία & οι Χώροι Πολιτισμού να γίνουν πιο φιλικά για τους ανθρώπους που δοκιμάζονται με την Άνοια

Στην παρουσίαση της έκδοσης θα μιλήσουν:

  • H Δρ. Παρασκευή Σακκά, Νευρολόγος – Ψυχίατρος, διευθύνει το Τμήμα Νευροεκφυλιστικών Παθήσεων Εγκεφάλου – Ιατρείου Μνήμης του Νοσοκομείου ΥΓΕΙΑ και είναι Πρόεδρος της Εταιρείας Alzheimer Αθηνών και Πρόεδρος του Εθνικού Παρατηρητηρίου για την Άνοια και τη Νόσο Alzheimer.
  • Η Δρ. Μάρλεν Μούλιου, Επίκουρη Καθηγήτρια Μουσειολογίας και Συντονίστρια των Ανοικτών Εργαστηρίων CIVIS, ΕΚΠΑ.
  • Η κα Σοφία Ε. Πελοποννησίου, Μουσειολόγος, επιμελήτρια της Οικίας Κατακουζηνού.
  • Η κα Μαρία Οικονομοπούλου, Ιστορικός-Μουσειολόγος.

 

Είσοδος Ελεύθερη αλλά απαραίτητη η κράτηση θέσης

 

Χαιρετισμός του Ιδρύματος Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού

Ο κάθε άνθρωπος είναι οι αναμνήσεις του. Αυτές τον καθορίζουν και αποτελούν πολύτιμη παρακαταθήκη σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Το να χάνει κανείς το παρελθόν του είναι μια τραυματική εμπειρία, τόσο για τον ίδιο όσο και για τους δικούς του. Άλλωστε ο κάθε άνθρωπος και ο κάθε πολιτισμός στηρίζεται στη μνήμη αλλά και στην ελπίδα. Χωρίς αυτά είναι δύσκολο να υπάρξει ζωή.

Επειδή η ζωή του κάθε ανθρώπου είναι πολύτιμη και το χάσιμο της μνήμης οδυνηρό, πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτόν τον δύσκολο δρόμο καλούνται να φωτίσουν έστω και λίγο οι χώροι πολιτισμού, προσφέροντας συναισθηματική συμπαράσταση σε όλους όσους αντιμετωπίζουν ένα τόσο σοβαρό πρόβλημα υγείας καθώς και τους φροντιστές τους, θυμίζοντάς τους πως η ζωή παραμένει όμορφη και μοναδική μέχρι την τελευταία της στιγμή.

Γι’ αυτό και στο Δ.Σ. του Ιδρύματος Κατακουζηνού υποστηρίξε με κάθε τρόπο την πρόταση της κυρίας Μαρίας Οικονομοπούλου να «ανοίξει» η Οικία Κατακουζηνού στους συμπολίτες μας που δοκιμάζονται χάνοντας τις αναμνήσεις τους, αλλά όχι και την ελπίδα τους.

Αυτή ήταν και η μικρή φιλοδοξία των ανθρώπων της Οικίας Κατακουζηνού, οικίας του νευρολόγου-ψυχίατρου Άγγελου Κατακουζηνού, που με τη αγαστή συνεργασία της Εταιρείας Alzheimer Αθηνών και την πολύτιμη βοήθεια του Κοινωφελούς Ιδρύματος TIMA προσπάθησαν να υπηρετήσουν με ενσυναίσθηση και φροντίδα αυτόν το σκοπό δημιουργώντας τον συγκεκριμένο οδηγό που ευελπιστεί να φωτίσει ένα τόσο δύσκολο, διαχρονικό και πανανθρώπινο θέμα, να ανοίξει έναν διάλογο και μια προοπτική στην κοινωνία μας.

Συγκεκριμένα, η πρόταση που παρουσιάζεται με τη μορφή ψηφιακού βιβλίου (e-book) βασίστηκε σε μια έρευνα που συνοδεύτηκε από μια σειρά ξεναγήσεων, οι οποίες μάλιστα είχαν την ιδιαιτερότητα, λόγω της αδυναμίας να γίνουν επισκέψεις στο χώρο της Οικίας Κατακουζηνού, ότι διεξήχθησαν με ψηφιακό τρόπο. Η πολύτιμη συνεργασία με την Εταιρεία Alzheimer Αθηνών και ιδιαίτερα με την Δρ. Παρασκευή Σακκά, Πρόεδρο της Εταιρείας Alzheimer Αθηνών, μας επέτρεψε να γνωρίσουμε την Οικία Κατακουζηνού σε εκλεκτούς φίλους και να μοιραστούμε μοναδικές στιγμές.
Ιδιαίτερες ευχαριστίες στο TIMA Κοινωφελές Ίδρυμα για την πολύτιμη υποστήριξή του καθώς και σε όλους τους φορείς και ιδιώτες που απάντησαν στα ερωτηματολόγια που στάλθηκαν, ώστε να μπορέσουμε να έχουμε μια καλύτερη εικόνα πώς οι διάφοροι χώροι πολιτισμού μπορούν να γίνουν πιο φιλικοί σε συνανθρώπους μας με προβλήματα άνοιας, αλλά και σε όσους έχουν αναλάβει το ιερό καθήκον της φροντίδας τους.
Είναι εξαιρετικά σημαντικό να μπορέσουν όλοι εκείνοι που σαν τον Αινεία δεν επιθυμούν να εγκαταλείψουν τον δικό τους Αγχίση στο πεδίο της άνισης μάχης με την αρρώστια, να αισθανθούν πως η προσφορά τους αναγνωρίζεται και πως η πορεία τους δεν είναι μοναχική.

Ευχαριστούμε πολύ την κυρία Μάρλεν Μούλιου, Επίκουρη Καθηγήτρια Μουσειολογίας και Συντονίστρια των Ανοικτών Εργαστηρίων CIVIS, ΕΚΠΑ για την πράταση και την καθοριστική συμβολή της στο να αναπτυχθούν δράσεις στην Οικία Κατακουζηνού για άτομα με άνοια και φροντιστές τους

Θερμές ευχαριστίες στην ιστορικό τέχνης Ίριδα Κρητικού, στον ιστορικό-αρχειονόμο, Ζήσιμο Χ. Συνοδινό, Β’ Αντιπρόεδρο του Δ.Σ. του Ιδρύματος Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού, και στον Δημήτρη Χατζημαρινάκη για την πολύτιμη βοήθειά τους ώστε να ολοκληρωθεί
με τον καλύτερο τρόπο το όλο εγχείρημα.

Σοφία Ε. Πελοποννησίου-Βασιλάκου, Μουσειολόγος
Γραμματέας Δ.Σ. του Ιδρύματος Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού
Επιμελήτρια της Οικίας Κατακουζηνού

Εδώ μπορείτε να διαβάσετε το βιβλίο

Για κρατήσεις θέσεων παρακαλούμε πολύ να τις κλείνετε με τον ακόλουθο τρόπο:

Συμπληρώστε τον αριθμό εισιτηρίων καθώς και τα στοιχεία σας. Με την αποστολή θα λάβετε ένα επιβεβαιωτικό email με τα στοιχεία σας καθώς και τον αριθμό εισιτηρίων που έχετε κλείσει.
Σε περίπτωση που κάποια παράσταση έχει εξαντληθεί δεν θα μπορέσετε να προχωρήσετε σε αγορά εισιτηρίων.
Τέλος για την διευκόλυνση σας για κάθε παράσταση αναγράφουμε και τις διαθέσιμες θέσεις που έχουν μείνει.

Προσθέστε το info@katakouzenos.gr στις επαφές σας και μην παραλείψετε να ελέγξετε το φάκελο ανεπιθύμητης αλληλογραφίας. Εάν δεν λάβετε σχετικό email με τα στοιχεία της κράτησης σας εντός 24 ωρών παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας.

Σας ευχαριστούμε

 

ΚΡΑΤΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Διαθέσιμες θέσεις: 3

Επιλεγμένη ημερομηνία και ώρα
Παρασκευή, 19/5 | Ώρα: 18:30 - 20:30

Η αγορά εισιτηρίων έχει κλείσει για την συγκεκριμένη εκδήλωση.

Η οικία Κατακουζηνού στο Athens City Festival του Δήμου Αθηναίων

Τετάρτη 17 Μαίου
Τετάρτη 24 Μαϊου
& Τετάρτη 31 Μαϊου στις 18:00
Κράτηση θέσης

Η οικία Κατακουζηνού ανοίγει τις πόρτες της
για δύο ξεναγήσεις στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Athens City Festival του Δήμου Αθηναίων.

Μπορείτε να την επισκεφτείτε και να ξεναγηθείτε στους χώρους της
από την επιμελήτρια της οικίας Κατακουζηνού,
τη μουσειολόγο Σοφία Ε. Πελοποννησίου-Βασιλάκου,
και άλλα μέλη του Δ.Σ. του Ιδρύματος Κατακουζηνού
καθώς και συνεργάτες
τις ακόλουθες μέρες:

Τετάρτη 17 Μαίου
Τετάρτη 24 Μαϊου
& Τετάρτη 31 Μαϊου στις 18:00

Διάρκεια 90′

Κόστος 5 ευρώ


The Katakouzenos House Museum is opening its doors to the public
on Wednesday the 17th, the 24th of May, and Wednesday the 31st of May,
at 18h00, to celebrate the Athens City Festival organized by the City of Athens.

Its curator, Sophia E. Peloponnissiou-Vassilacos, members of the board of the Katakouzenos Foundation, and other supporters of ours will offer a guided tour of the House.

Reservation required

Duration 90′

Cost: EUR 5

Ο Άγγελος και η Λητώ Κατακουζηνού ανήκαν στην πνευματική ελίτ της εποχής τους, τη λεγόμενη γενιά του ‘30, και λειτουργούσαν ταυτόχρονα ως πρεσβευτές του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό και ως εισηγητές των διεθνών τάσεων στην ελληνική πραγματικότητα.

Το διαμέρισμά τους στη λεωφόρο Αμαλίας ήταν ένα από τα σημαντικότερα φιλολογικά σαλόνια της γενιάς του 30. Λειτουργούσε από το 1960, ως συνέχεια του πρώτης τους κατοικίας στην οδό Πινδάρου. Ποιητές, συγγραφείς, καλλιτέχνες και επιστήμονες που σημάδεψαν τη σύγχρονη Ελλάδα αλλά και πολλοί επιφανείς Ευρωπαίοι και Αμερικανοί ήταν φίλοι τους και τους επισκέπτονταν συχνά για να απολαύσουν την ατμόσφαιρα, τη θέα και την παρέα. Στο στήσιμο του σπιτικού του το ζευγάρι προσπάθησε να ενσωματώσει όλα όσα αγαπούσε, όλα όσα αποτελούσαν πηγές έμπνευσης στην καθημερινότητά του.

Κυρίαρχα ήταν τα έργα τέχνης, σχεδόν όλα δώρα από φίλους όπως ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, ο Γεώργιος Γουναρόπουλος, ο Σπύρος Βασιλείου, η Θάλεια Φλωρά-Καραβία, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Marc Chagall και δεκάδες άλλοι. Γλυπτά, βιβλία αλλά και ταπεινά αναμνηστικά, μαρτυρίες πολυκύμαντης ζωής, ολοκλήρωναν το γεμάτο ζεστασιά καταφύγιό τους.

Η Οικία Άγγελου & Λητώς Κατακουζηνού έχει ανοίξει ξανά τις πόρτες της από το 2008 μέχρι σήμερα χάρη στους ανθρώπους που πίστεψαν στη μαγική ιστορία της, χάρη σε όλους εσάς που την επισκέπτεστε Ελπίζουμε το ταξίδι που θα προσφέρει στους επισκέπτες της να είναι αντάξιο του μύθου της.

The Katakouzenos House Museum project deals with the revival of an historical Athenian house from a residential venue to a community-oriented and education-based institution, following the principles and expanding the possibilities of house museums. The former owners of the house, Angelos and Leto Katakouzenos, belonged to the intellectual elite of their times, the so-called “1930s generation,” and functioned as cultural ambassadors of their country abroad and arbiters of international tendencies to Hellas. The Katakouzenos House Museum belongs to a specific group of museums, the house museums.

The Katakouzenos house functioned since 1960 as a literary salon; its rooms have hosted many visitors of international fame, mainly artists but also writers and poets; it also contains a representative collection of works by the most important artists of the so-called Hellenic “1930s generation”, and by many international artists, too.

Since year 2008, the house of Angelos & Leto Katakouzenos has opened again its doors to the public thanks to the people who believed in its magic tale, and all of you who keep visiting it. We sincerely hope that the voyage it offers to its visitors is worthy of its history.

Για κρατήσεις θέσεων παρακαλούμε πολύ να τις κλείνετε με τον ακόλουθο τρόπο:

Συμπληρώστε τον αριθμό εισιτηρίων καθώς και τα στοιχεία σας. Με την αποστολή θα λάβετε ένα επιβεβαιωτικό email με τα στοιχεία σας καθώς και τον αριθμό εισιτηρίων που έχετε κλείσει.
Σε περίπτωση που κάποια παράσταση έχει εξαντληθεί δεν θα μπορέσετε να προχωρήσετε σε αγορά εισιτηρίων.
Τέλος για την διευκόλυνση σας για κάθε παράσταση αναγράφουμε και τις διαθέσιμες θέσεις που έχουν μείνει.

Προσθέστε το info@katakouzenos.gr στις επαφές σας και μην παραλείψετε να ελέγξετε το φάκελο ανεπιθύμητης αλληλογραφίας. Εάν δεν λάβετε σχετικό email με τα στοιχεία της κράτησης σας εντός 24 ωρών παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας.

Σας ευχαριστούμε

 

ΚΡΑΤΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Για να συνεχίσετε επιλέξτε την ημερομηνία που σας ενδιαφέρει
Δεν υπάρχουν διαθέσιμες εκδηλώσεις

Έκθεση Βιβλιόπτερα ή η Βιβλιοθήκη των Επιθυμιών, της Demi Kaia

 

Στην έκθεση Βιβλιόπτερα ή η Βιβλιοθήκη των Επιθυμιών, η Demi Kaia παρουσιάζει, σε επιμέλεια της Έφης Φαλίδας, περισσότερα από 60 βιβλία από τη συλλογή των προσωπικών της αναγνωσμάτων, από τις φοιτητικές της σημειώσεις, μέχρι βιβλία που διάβασε και ζωγράφισε πάνω τους πριν λίγες ημέρες.

Τα Βιβλιόπτερα φτερουγίζουν γύρω από τις σιωπές. Κάθε βιβλίο, μυθιστόρημα, δοκίμιο στοχασμού, ποιητική συλλογή πάνω στο οποίο παρεμβαίνει η καλλιτέχνης και οικειοποιείται μεταμορφώνοντας το σε έργο της προβάλλει την ανθρώπινη φύση στο φάσμα των πιο υψηλών αλλά και χαμηλών δονήσεων της. Με αφετηρία το μυθιστόρημα του Georges Bataille «Η Ιστορία του Ματιού» (εκδ. Άγρα), τα γραπτά του Μαρκήσιου de Sade, το προφητικό «Πεθαίνω σαν Χώρα» του Δημήτρη Δημητριάδη, η Demi Kaia καταδύεται στο χάος της βίας και της οδύνης.

Οι αναγνώστες και το φιλότεχνο κοινό καλούνται να συμπληρώσουν εκείνο που προσφέρουν οι ζωγραφικές χειρονομίες της, να μαντέψουν τι συμβαίνει πάνω από τις γραμμές, στο περιθώριο των σελίδων. Να ακούσουν όσα οι χαρακτήρες της αδυνατούν να εκφράσουν ρητά, αλλά δείχνουν με τη βίαιη ομορφιά τους.

Απρίλιος
Παρασκευή 28/4
17:30-19:30
Σάββατο 29/4
13:00-15:00

Μάϊος
Τρίτη  & Πέμπτη: 2 & 9, 4 & 11
17.30-19.30
Σάββατο: 6 & 13
13:00-15:00

Οικία Κατακουζηνού
Λεωφ. Βασ. Αμαλίας 4
5ος όροφος

Άβυσσος

3, 5 και 7 Απριλίου 2023
στις 19.00
Κράτηση θέσης

Η Οικία Κατακουζηνού σας καλεί στην Άβυσσο – μία διαδραστική διάλεξη-εργαστήριο με τον Ρωμανό Γεροδήμο, στις 3, 5 και 7 Απριλίου 2023, στις 19.00

Τι μας κάνει βίαιους; Τι προκαλεί τον φόβο και τον θυμό μας; Πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τον αυτοέλεγχό μας; Πώς συνδέονται οι έμφυλοι ρόλοι με τη βία; Και τι σχέση έχει η ντροπή με όλα αυτά;

Πώς εκφράζεται ο κύκλος ντροπής-βίας στο μυαλό, στο σώμα, στο σπίτι, στην οικογένεια, στον εργασιακό χώρο, στο σχολείο, στην τέχνη, στον δημόσιο χώρο και το αστικό τοπίο, στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, στην πολιτική, στις διεθνείς σχέσεις;

Σε αυτήν την διάλεξη, ο Ρωμανός Γεροδήμος θα παρουσιάσει τα βασικά ευρήματα της πενταετούς έρευνας του με αφορμή και την πρόσφατη δημοσίευση του συλλογικού τόμου που επιμελήθηκε (‘Interdisciplinary Applications of Shame/Violence Theory: Breaking the Cycle’, Palgrave Macmillan 2022).

Η διάλεξη θα έχει χαρακτήρα διαδραστικού εργαστηρίου στο οποίο, μέσα από σειρά ερωτημάτων και ατομικών δημιουργικών δράσεων, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να αναρωτηθούν, να σκεφτούν, να προβληματιστούν και – εφόσον το επιθυμούν – να  συνεισφέρουν και να μοιραστούν με τους άλλους τη δική τους γνώση και εμπειρίες.

Από την ψυχανάλυση στο θέατρο, και από την αρχιτεκτονική στην πολιτική επικοινωνία, η θεωρία της ντροπής μας δίνει ένα πολύτιμο ερμηνευτικό εργαλείο, ένα αντικλείδιμ με το οποίο μπορούμε να ξεκλειδώσουμε όχι μόνο τα όσα συμβαίνουν στον κόσμο ή στους άλλους, αλλά κυρίως τα όσα συμβαίνουν μέσα μας.

Το εργαστήριο είναι ιδιαιτέρως χρήσιμο για όσους ζουν ή εργάζονται με ευάλωτες ομάδες (π.χ. παιδιά, ηλικιωμένους, ασθενείς) αλλά και για όσους ασκούν δημοσιογραφία, επικοινωνία ή δημιουργικές τέχνες (συγγραφείς, ηθοποιούς, ζωγράφους).

Έχει διάρκεια 3 ώρες (με 20λεπτο διάλειμμα).

Ο Ρωμανός Γεροδήμος είναι Καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής και Επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο του Bournemouth στη Μεγ. Βρετανία και στην Ακαδημία του Σάλτσμπουργκ για τα ΜΜΕ και την Παγκόσμια Αλλαγή. Εκτός από τη διδασκαλία και την έρευνα του, έχει γράψει και σκηνοθετήσει ταινίες μικρού μήκους (όπως το Essence: Η Ουσία στη Ζωή, 2018) και ντοκιμαντέρ (Αποτροπή, 2020). Από τις Εκδόσεις Παπαδόπουλος κυκλοφορεί το βιβλίο του «Ανταποκρίσεις από τον 21ο αιώνα». Γράφει στην Athens Voice.

Για κρατήσεις θέσεων παρακαλούμε πολύ να τις κλείνετε με τον ακόλουθο τρόπο:

Συμπληρώστε τον αριθμό εισιτηρίων καθώς και τα στοιχεία σας. Με την αποστολή θα λάβετε ένα επιβεβαιωτικό email με τα στοιχεία σας καθώς και τον αριθμό εισιτηρίων που έχετε κλείσει.
Σε περίπτωση που κάποια παράσταση έχει εξαντληθεί δεν θα μπορέσετε να προχωρήσετε σε αγορά εισιτηρίων.
Τέλος για την διευκόλυνση σας για κάθε παράσταση αναγράφουμε και τις διαθέσιμες θέσεις που έχουν μείνει.

Προσθέστε το info@katakouzenos.gr στις επαφές σας και μην παραλείψετε να ελέγξετε το φάκελο ανεπιθύμητης αλληλογραφίας. Εάν δεν λάβετε σχετικό email με τα στοιχεία της κράτησης σας εντός 24 ωρών παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας.

Σας ευχαριστούμε

 

ΚΡΑΤΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Για να συνεχίσετε επιλέξτε την ημερομηνία που σας ενδιαφέρει
Δεν υπάρχουν διαθέσιμες εκδηλώσεις

Εικαστική έκθεση της Χριστίνας Μήτρεντσε: “SUPER-EGO”

Aphrodite, (Bibliophile Collage) 2021

Χριστίνα Μήτρεντσε
“SUPER-EGO”

Eπιμέλεια: Χριστόφορος Μαρίνος

Οικία Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού

Εγκαίνια: Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2022, 18:00-21:00

Διάρκεια έκθεσης: 20 Οκτωβρίου έως 19 Νοεμβρίου 2022

Ωράριο λειτουργίας: Πέμπτη-Παρασκευή, 17:00-20:00

Σάββατο 12:00-16:00

Είσοδος ελεύθερη

Παρακαλούμε για την ασφάλεια όλων
να φοράτε μάσκα.

Σας ευχαριστούμε

Iconic Fungi Portrait II , 2016- 2022
Emblem – Rug, 2022

Σημείωμα του Επιμελητή

Η ατομική της Χριστίνας Μήτρενσε στην Οικία Κατακουζηνού είναι μια site-specific έκθεση αναδρομικού χαρακτήρα. Η καλλιτέχνις επιχειρεί να αναβιώσει την ιστορική αθηναϊκή κατοικία του 1960 και μας προσκαλεί σε μια σύγχρονη εικαστική παρέμβαση στο εσωτερικό της. Η έκθεση «Super Ego» διερευνά τις δυνατότητες του Katakouzenos House Museum (KHM), το οποίο ακολουθεί τις αρχές των σπιτιών-μουσείων, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το Μουσείο Freud στο Λονδίνο.*

Στη μέχρι τώρα πορεία της στο Λονδίνο και στην Ελλάδα, η Χριστίνα Μήτρεντσε είναι εξοικειωμένη με τις μουσειακές συλλογές και τη διαπραγμάτευσή τους ως εννοιολογικού και θεωρητικού τρόπου λειτουργίας της σύγχρονης επιμελητικής και καλλιτεχνικής πρακτικής. Εν προκειμένω, χρησιμοποιώντας πολλαπλές τεχνικές και μέσα,
η καλλιτέχνις συνομιλεί με το αρχείο και τα έργα τέχνης της συλλογής των Κατακουζηνών, διατηρώντας τον διάλογο ανοιχτό και ζωντανό, και αποφεύγοντας σκόπιμα τις συστηματικές ταξινομήσεις. Η έκθεση περιλαμβάνει παλαιότερα και νέα έργα, φτιαγμένα ειδικά για την έκθεση, που υιοθετούν οικείες και διεπιστημονικές προσεγγίσεις, όπως βιβλιογλυπτική, xειροποίητη μεταξοτυπία, ζωγραφική (σειρά «Ιconic Fungi Portraits»), κολλάζ (σειρές «Bookscapes» και «Bibliophiles»), κεραμικά, βιντεοπροβολές και ένα υφαντό χαλί. Ενσωματώνοντας διάφορες αναγνώσεις, η Μήτρεντσε διαπραγματεύεται τη διαλεκτική σχέση μεταξύ σύγχρονης τέχνης και καλλιτεχνικής παραγωγής μέσα σε μια κατοικία που άφησε σημαντική πολιτιστική και επιστημονική παρακαταθήκη. Τα έργα της Μήτρεντσε συνδιαλέγονται με τον χώρο και την αισθητική της Οικίας Κατακουζηνού, δημιουργώντας νέες ποιητικές εμπειρίες και ανταλλαγές.

Η Οικία Κατακουζηνού ήταν ένα από τα σημαντικότερα φιλολογικά σαλόνια της Γενιάς του ’30. Tα έπιπλα και τα εκθέματα (αντικείμενα, ιστορικά χειρόγραφα, φωτογραφίες, αλληλογραφία) αναδεικνύουν τους σταθμούς και τις βιογραφικές πτυχές της επαγγελματικής, κοινωνικής και οικογενειακής ζωής των Κατακουζηνών. Το αρχειακό υλικό αποκαλύπτει προσωπικές στιγμές του διάσημου ζευγαριού και τη σχέση του με την πολιτιστική ελίτ της εποχής (Ελύτης, Σεφέρης, Γκίκας, Χατζιδάκις, Εμπειρίκος, Τσαρούχης, Chagall, Camus). Τα σύγχρονα έργα τέχνης που παρουσιάζονται, καταπιάνονται με θέματα κεντρικά τόσο για την ψυχανάλυση όσο και για την ίδια την τέχνη: μετάφραση, μεταμόρφωση, χρονικότητα, ασυνείδητο, μεταφορά, όνειρα και φαντασία. Τα νέα έργα της Μήτρεντσε καθρεφτίζουν αυτές τις ιδέες, προκαλώντας μια νέα συζήτηση που αντηχεί σε όλες τις αίθουσες του σπιτιού. Ταυτόχρονα, αποκαλύπτουν ή αποκρύπτουν πτυχές, ανοίγοντας έναν διάλογο γύρω από την πολιτική της ορατότητας των πληροφοριών των αρχείων,προσκαλώντας τους θεατές να γίνουν συμμέτοχοι.

Η έκθεση «Super Ego» επιχειρεί, μεταξύ άλλων, να προσφέρει στο σημερινό αθηναϊκό κοινό μια νέα ανάγνωση της Οικίας Κατακουζηνού.

Στην είσοδο της Οικίας Κατακουζηνού μας υποδέχεται το έργο Emblem (2015).
Είναι η υπογραφή της καλλιτέχνιδας, μια χειροποίητη μεταξοτυπία με πολλούς συμβολισμούς. Το ίδιο σχέδιο έχει φιλοτεχνηθεί ειδικά για την έκθεση σε χειροποίητο υφαντό: το Emblem Rug (2022) δεσπόζει κεντρικά στο σαλόνι μαζί με τα άλλα χειροποίητα έπιπλα.

Τα σχέδια και οι μεταξοτυπίες από τη σειρά Microdrawings (2017) αναπαριστούν σημαντικές στιγμές από την ιστορία του θεάτρου. Το χειροποίητο δίμετρο Pillar II (2022), φτιαγμένο από παγκόσμιους χάρτες, υψώνεται στη μέση της μεγάλης σάλας και ακουμπά την οροφή, καθώς το βάζο με τα φρέσκα λουλούδια καθρεφτίζει τον ζωγραφικό πίνακα του Γιάννη Τσαρούχη πάνω από το τζάκι σε συνοδεία του I love You – Video (2022), βασισμένο στο γνωστό κομμάτι του Χατζιδάκι.

Τα έργα The Wifi is Weak (Bookscape) (2016), Sex in History (2022), και το Aphrodite (Bibliophile) (2018) μας μεταφέρουν στην εποχή του internet. Πολύχρωμες επιφάνειες σκληρών βιβλίων σαν να επρόκειτο για πίνακες αφηρημένου εξπρεσιονισμού, μόνο που εδώ αυτές οι επιφάνειες διερευνούν περαιτέρω τα κειμενικά «τοπία» της post-internet εποχής. Πιο συγκεκριμένα, σχολιάζουν το πώς
ο ψηφιακός κόσμος μοιάζει να λειτουργεί ως «διαιτητής» ανάμεσα στον άνθρωπο και
στη φύση. Και όλα μαζί τα αντικείμενα αναδημιουργούν τα κομμάτια ενός παζλ, συνθέτοντας μια εικόνα η οποία αντανακλά την προσωπικότητα των ιδιοκτητών του σπιτιού και ξαναζωντανεύει το πνεύμα μιας εποχής.

Η Μήτρεντσε επιδεικνύει τη δέσμευσή της να προωθήσει πειραματικές μορφές της λεγόμενης Book Arts που αντικατοπτρίζουν τις εννοιολογικές στρατηγικές της εδώ και πολλά χρόνια, όπως στα γλυπτά Seduction (2021), Welcome (2022)
και Akrokeramo I & II (2018), τα οποία ενσωματώνονται στην τραπεζαρία. Αυτό το είδος «θεσμικής αναρχίας» είναι αναζωογονητικό και επιτρέπει στους θεατές μια πιο προσωπική αλληλεπίδραση με τα αντικείμενα και τους χώρους του σπιτιού.

Ο κόκκινος διάδρομος, όπου παρουσιάζεται το έργο Hot Hashtags (Bookscape) (2021), μας οδηγεί ομαλά στο πράσινο σαλόνι αναμονής για τους ασθενείς, που φιλοξενεί μια καινούργια, επιδαπέδια εγκατάσταση, με τίτλο The Wondrus Mushrooms in the Garden of Eden (2022), όπου τα χειροποίητα γλυπτικά μανιτάρια (Amanitas) είναι φτιαγμένα με τη συλλογή βιβλίων Τα Φοβερά Ντοκουμέντα, ανάμεσα σε οικιακά φυτά. Εδώ τα Magic Mushrooms μας παραπέμπουν στις τελευταίες εφαρμογές της επιστήμης και τις θεραπευτικές ιδιότητές τους για ασθενείς με κατάθλιψη και άγχος που μπορούν να βελτιώσουν τη συναισθηματική ευημερία των ασθενών με ψυχολογικές αναταραχές.

Στα ζωγραφικά πορτρέτα Iconic Fungi Portrait series (2016-2022) η παρασιτική φύση των μανιταριών φαίνεται να ζει από τον «ξενιστή» τους, υποδηλώνοντας τη βεβαιότητα της φθοράς, τον παραλογισμό της θνητότητας και μια θεϊκή ομορφιά που γεννήθηκε
από τη μετάλλαξη. Τα στοιχεία που σχηματίζουν τα πρόσωπα συνδιαλέγονται με τον συμβολισμό των μανιταριών και της εκκεντρικότητας. Η Mήτρεντσε μας μεταφέρει σε έναν ψυχολογικό χώρο που αιωρείται μεταξύ του φανταστικού, του ονείρου και του πραγματικού επηρεασμένη από τη μέθοδο ερμηνείας των ονείρων του Φρόιντ.
Τα πορτρέτα της τείνουν να αποκαλύπτουν μια συλλογική λαχτάρα, μια σκοτεινή ψυχολογική πτυχή και μια απόλαυση του υψηλού και του αστείου που συνδέονται και αντανακλούν τη σύγχρονη κοινωνία, καθώς και τους κρυμμένους μύθους διαφορετικών πολιτισμών, όπως εκείνοι των Ολμέκων, των Ζαποτέκων, των Μάγια και των Αζτέκων.

Η πρακτική της ψυχανάλυσης και η λεγόμενη «ομιλούμενη θεραπεία» που βασίζεται στο φροϋδικό μοντέλο, εφαρμοζόταν στην αίθουσα θεραπείας και γραφείο του Κατακουζηνού, όπου βρίσκεται ακόμα το ψυχαναλυτικό ντιβάνι, τα προσωπικά
του αντικείμενα, τα έργα τέχνης και η βιβλιοθήκη. Η γνωστή σειρά της Μήτρεντσε με τίτλο Wounded Books, με πυροβολημένους τόμους των απάντων του Φρόιντ (Apanta-Freud, 2022), καθώς και των Αγάπη (2022), Psychology of Perception (2017) και Archeology (2017), αναμειγνύονται με τη συλλογή βιβλίων του Κατακουζηνού. Το video projection Handbuch der Neurologie (2022) ανατρέχει σε εικονογραφήσεις από τη σπάνια σειρά γερμανικής εγκυκλοπαίδειας νευρολογίας απο το αρχείο του Κατακουζηνού.
Η βιντεοπροβολή υπογραμμίζει τη δύναμη του περιεχομένου να γίνεται αφηγηματικό.
Η παρόρμηση να διαβάσει, να ερμηνεύσει και να αναλύσει, είναι συντριπτική — αλλά
ο θεατής έχει επίσης συνείδηση ​​του παραλογισμού αυτής της παρόρμησης. Οι εικόνες και ο ήχος της θάλασσας είναι διφορούμενες, μεταφορικές, ίσως αντιπροσωπεύουν μια παράξενη εμφάνιση σε ένα όνειρο. Ποιανού όμως; Και το σημαντικότερο, γιατί;

Δύο ρεαλιστικά γυναικεία στήθη (κεραμικά βαρίδια) βρίσκονται τοποθετημένα επάνω
στο σημειωματάριο στο γραφείο του Κατακουζηνού, ανακαλώντας το έργο του
Marcel Duchamp Prière de Toucher. Πρόκειται για ένα σουρεαλιστικό αντικείμενο φαντασίωσης και πόθου με τίτλο Please touch / Boobs on Books (2022). Περισσότερο
με διαισθητική παρά με σεξουαλική χροιά, το αντικείμενο προσκαλεί τον θεατή
να χαϊδέψει το στήθος, προκαλώντας έτσι πάθος και πρόκληση. Τα έργα της Μήτρεντσε διερευνούν τις επιρροές της ψυχανάλυσης στον σουρεαλισμό, ο οποίος χρησιμοποίησε τις θεωρίες της για τις ορμές και τα όνειρα με πολλούς διαφορετικούς τρόπους – μερικές φορές αυτό γίνεται και μέσω «παραγωγικών παρανοήσεων». Μέσα από θραύσματα αρχείων η καλλιτέχνις απαντά σε ψυχαναλυτικές και προσωπικές ιστορίες, προτείνοντας νέες αφηγήσεις για την κατανόηση του παρελθόντος.

* Άλλωστε από την πρώτη στιγμή της λειτουργίας της, το 2008, επιχειρήθηκε η σύνδεση της οικίας Κατακουζηνού με το μουσείο Freud και αυτό φαίνεται και από τον χαιρετισμό που έστειλε ο τότε διευθυντής του Michael Molnar στην επιμελήτρια
της Οικίας Κατακουζηνού Σοφία Ε. Πελοποννησίου-Βασιλάκου:

«Μια παράλογη απορία γεννήθηκε στο μυαλό του Freud όταν βρέθηκε στην Ακρόπολη το 1904 -ήταν η πόλη μπροστά στα πόδια του αληθινή; Όμως και όλοι οι επισκέπτες σε κάποιο μουσείο αφιερωμένο σε μια γνωστή προσωπικότητα μοιάζουν με τον Freud στην Αθήνα και βιώνουν μια εξίσου εξωπραγματική στιγμή: Άραγε το πρόσωπο που γνωρίζουμε από τα έργα του να έζησε πράγματι σε αυτό το σπίτι; Είτε βρισκόμαστε στο γραφείο του Καθηγητή Κατακουζηνού ή του Καθηγητή Freud, η προσοχή μας παλινδρομεί ανάμεσα στα αντικείμενα που ο προηγούμενος κάτοικος του σπιτιού άφησε πίσω του και τα “εσωτερικά μας αντικείμενα” που τον αντιπροσωπεύουν στα μάτια μας. Κάθε μουσείο είναι μια Ακρόπολη: είναι ένας τόπος όπου η πραγματικότητα περιβάλλεται από φαντασία».

Akrokeramo I & II, 2021

Η Χριστίνα Μήτρεντσε έχει εκθέσει τα έργα της σε 20 ατομικές εκθέσεις και πάνω από 200 ομαδικές εκθέσεις σε γκαλερί, μουσεία και δημόσιους χώρους, όπως: Tate Modern, The Royal Academy, ICA London, Liverpool Biennial UK, XV Biennale de Mediterranea, 2nd Bodrum International Biennial Turkey, NDSM-Werf Amsterdam, MOMUS State Museum of Modern Art, Jewish Museum of Greece, Hackney Museum, Nadine Feront Gallery, Dalla Rosa Gallery, The Stephen Lawrence Gallery, Central Booking NY, The Centre for the Book Arts NY, San Francisco Centre for the Book, California, Drop – Hiroshima, Japan, Rise Berlin, Helsinki Contemporary Gallery. Το έργο της έχει συμπεριληφθεί σε σημαντικές εκδόσεις όπως το The Word Is Art (Thames & Hudson), το Unselfmarked (Against Decorum) και το Prologues. Τα έργα της βρίσκονται σε μεγάλες ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές, όπως το WWW foundation, MOCA London, Senate House, Book Arts UWE, LCC, (UAL), Women’s Art Library Goldsmiths University, Book Art Centre NY, the National Library in Baghdad, Jewish Museum of Greece, Fine Art Society London, Greenwich Council, Sill Library Bath, Mol’s collection Holland, Tate Archive, Penguin Collectors Society, Griechische Kultustiftung Berlin, M. Altenman NY, Onassis Foundation, Alpha Bank, MOMUS Greece, Benaki Museum, MIET foundation, Venizelos Airport Athens.

Περισσότερα για την καλλιτέχνιδα www.christinamitrentse.com
Ε: mitrentsestudio@gmail.com / M: 6993677917